Bijlagen

Beheersing verbonden partijen

BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen

Voortgang Beheersstrategie (Turap 2)

BVO DRAN is verantwoordelijk voor het vervoer van inwoners met een (soms complexe) ondersteuningsbehoefte. De organisatie opereert in een dynamische omgeving waarin meerdere risico’s samenkomen. Zo neemt de verkeersdrukte in en rondom Arnhem toe, is er sprake van een structureel en groeiend landelijk tekort aan chauffeurs. Deze combinatie van factoren brengt niet alleen operationele uitdagingen met zich mee, maar ook een verhoogde politieke en maatschappelijke gevoeligheid.

Ten aanzien van de aanhoudende personeelstekorten blijven vervoerders actief inzetten op wervingscampagnes. Daarnaast wordt er lokaal ook gekeken naar werving op kleinere schaal. De in 2024 gestarte pilot, gericht op het opleiden van inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt tot chauffeur, wordt in het derde kwartaal van 2025 afgerond. De eerste resultaten van deze pilot zijn positief. Alle chauffeurs rijden gedurende hun opleiding al voor vervoerders van Avan. Na succesvolle afronding blijven ze bij deze vervoerder actief.

De inrichting van het doelgroepenvervoer is gebaseerd op een 'open einde' systematiek.  Hierom is de sturingsinformatie frequenter en gericht op continue monitoring. We ontvangen structureel managementinformatie en zogenaamde rittenbakken (uitnuttingsinformatie). Er is ongeveer zes keer per jaar ambtelijk en zes keer per jaar bestuurlijk overleg. Daarnaast is er frequent informeel en voorbereidend overleg. Informatie omtrent doelgroepenvervoer wordt verwerkt in Power BI en maakt onderdeel uit van de bestuursrapportages.

Beheersstrategie jaarstukken 2024

De risico's waarmee BVO DRAN te maken heeft zijn een toenemende verkeersdrukte in en rondom Arnhem, het landelijke groeiende tekort aan chauffeurs, kwetsbare burgers met complexe hulpvragen en daarmee politieke gevoeligheid.

Ten aanzien van de uitdagingen in relatie tot de personeelstekorten is er in 2023 actief ingezet op wervingscampagnes door vervoerders. In lijn hiermee is eind 2024 ook gestart met een pilot om inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt op te leiden tot chauffeur. De eerste evaluatie hierover was positief.

De inrichting van het doelgroepenvervoer is gebaseerd op een 'open einde' systematiek.
Hierom is de sturingsinformatie frequenter en gericht op continue monitoring. Structureel ontvangen we van de BVO DRAN managementinformatie en zogenaamde rittenbakken. Er is ongeveer tien keer per jaar ambtelijk en 6 keer per jaar bestuurlijk overleg. Informatie omtrent doelgroepenvervoer wordt verwerkt in PowerBI waardoor dit onderdeel uit zal gaan maken van de komende bestuursrapportages.

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 11:28:20 met de export van 09/17/2025 11:14:03