Bijlagen

Beheersing verbonden partijen

Sportbedrijf Arnhem

Voortgang Beheersstrategie (Turap 2)

Sturing
Het Sportbedrijf is de grootste uitvoerder van het sportbeleid van de gemeente Arnhem. Bij de verzelfstandiging van het Sportbedrijf, zijn vanuit de gemeente als opdrachtgever en eigenaar van het Sportbedrijf, afspraken gemaakt over de informatie- en stuurmogelijkheden voor de gemeente. Voor 2024 geven we op dezelfde wijze als voorgaande jaren sturing aan het Sportbedrijf. Onderdeel van die sturing is het subsidieproces aan het Sportbedrijf. Dat bestaat uit een gezamenlijke, integrale, uitvraag aan het Sportbedrijf. Gevolgd door een subsidieaanvraag en een gezamenlijke (door sportbeleid, TLO en BC) beoordeling van de aanvraag. Door het jaar heen houden we aan de hand van kwartaalrapportages inhoudelijk en financieel vinger aan de pols wat betreft de voortgang. Ten slotte volgt vaststelling aan de hand van het jaarverslag en de jaarrapportage. Tegelijkertijd voert de gemeente als aandeelhouder ook regelmatig gesprekken met het Sportbedrijf door middel van aandeelhoudersvergaderingen. De dagdagelijkse aansturing gebeurt vanuit de bestuursadviseur sport die fungeert als ambtelijk opdrachtgever.

Tot op moment van rapporteren loopt het hier boven beschreven proces ook in 2025 voorspoedig. Er zijn geen noemenswaardige afwijkingen die bijsturing vereisen. De subsidieaanvraag voor 2025 was in lijn met de uitvraag van de gemeente en afgezien van een paar kleine wijzigingen akkoord bevonden. Er is een eerste kwartaalrapportage ontvangen waaruit blijkt dat het Sportbedrijf inhoudelijk en financieel redelijk op koers ligt. Een aantal zaken loopt voorspoediger dan verwacht en een aantal zaken wat trager. Met de hoeveelheid activiteiten die het Sportbedrijf uitvoert is dat normaal en geen reden tot zorg.

In 2025 is het rekenkamer onderzoek uitgevoerd naar subsidieverstrekking door de gemeente, waaronder het account Sportbedrijf. Uit dit onderzoek bleek dat het subsidieproces goed ingericht is. Er waren met betrekking tot het Sportbedrijf geen noemenswaardige aandachtspunten. Naar aanleiding van het onderzoek is door de accounthouder het advies gegeven aan het Sportbedrijf om een ‘publieksversie’ van de verantwoording te maken (jaarverslag), waarbij de belangrijkste ontwikkelingen ook met de gemeenteraad eenvoudig gedeeld kunnen worden. Dat is dit jaar voor het eerst gebeurd over het jaar 2024.

Financieel
Het Sportbedrijf heeft voor 2025 extra voorzieningen voor hogere onvermijdelijke kosten (kosten van de afvoer van kunstgrasvelden) in de komende jaren kunnen treffen. Voor 2025 zijn er vooralsnog geen financieel grote afwijkingen. Het Sportbedrijf geeft vooralsnog een prognose van een klein verlies (plusminus €300.000,-). Het is afwachten hoe deze prognose zich ontwikkeld door het jaar heen. Indien het verlies blijft bestaan heeft de BV voldoende eigen vermogen om dit op te vangen. Voor de komende jaren is het de verwachting dat het Sportbedrijf haar eigen inkomsten verhoogd en daarmee een gelijkblijvend of minder hoge subsidiebehoefte heeft. Dit is wel nog onzeker en afhankelijk van verschillende factoren, zoals energieprijzen maar ook het (financieel) kabinetsbeleid. Over het algemeen ziet het financieel beeld er goed en gezond uit.

Samenwerking
De samenwerking verloopt voorspoedig. Het Sportbedrijf neemt veel eigen initiatief en is zelfs op een aantal onderwerpen landelijk koploper. Voorbeelden hiervan zijn het schoolzwemmodel en het 2+1+2 model. Zij werken hierin goed samen met de gemeente, zodat zij niet te ver ‘voor de troepen uit lopen’ en wat zij doen in lijn is met beleid van de gemeente. Het Sportbedrijf verkent verdere samenwerkingen in de regio en informeert de gemeente hier van en betrekt ons actief waar dat nodig is. Zo is er dit jaar een samenwerking met de gemeente Rheden onderzocht.

Uit het rekenkamer onderzoek blijkt dat het Sportbedrijf tevreden is over het subsidieproces zoals dat ingericht is. Zij waarderen dat er een duidelijke uitvraag is, er een accounthouder is en dat de lijnen kort zijn. Zij noemen de samenwerking met de gemeente als positief.

Beheersstrategie jaarstukken 2024

Sturing
Het Sportbedrijf is de grootste uitvoerder van het sportbeleid van de gemeente Arnhem. Bij de verzelfstandiging van het Sportbedrijf, zijn vanuit de gemeente als opdrachtgever en eigenaar van het Sportbedrijf, afspraken gemaakt over de informatie- en stuurmogelijkheden voor de gemeente. Voor 2024 geven we op dezelfde wijze als voorgaande jaren sturing aan het Sportbedrijf. Onderdeel van die sturing is het subsidieproces aan het Sportbedrijf. Dat bestaat uit een gezamenlijke, integrale, uitvraag aan het Sportbedrijf. Gevolgd door een subsidieaanvraag en een gezamenlijke (door sportbeleid, TLO en BC) beoordeling van de aanvraag. Door het jaar heen houden we aan de hand van kwartaalrapportages inhoudelijk en financieel vinger aan de pols wat betreft de voortgang. Ten slotte volgt vaststelling aan de hand van het jaarverslag en de jaarrapportage. Tegelijkertijd voert de gemeente als aandeelhouder ook regelmatig gesprekken met het Sportbedrijf door middel van aandeelhoudersvergaderingen. De dagdagelijkse aansturing gebeurt vanuit de bestuursadviseur sport die fungeert als ambtelijk opdrachtgever.

Het verbeteren van inhoudelijk en financieel inzicht is een continu proces waarover Sportbedrijf en gemeente afstemmen met betrekking tot gewenste inzichten. Over de kwaliteit en met name over de (on)mogelijkheden van rapportage over effectiviteit en efficiëntie van interventies in de stad wordt met elkaar gesproken, alsmede wensen voor de toekomst op wijkniveau. Er is steeds meer inzicht in kosten per locatie en per ‘product’. Sportbedrijf en gemeente doorlopen gezamenlijk stappen om dit af te zetten tegen maatschappelijke meerwaarde. Hierdoor komt er steeds meer kennis beschikbaar over in hoeverre uitgaven zich verhouden tot gemeentelijke doelstellingen. Op basis daarvan kunnen beleidskeuzes gemaakt worden.

Financieel
Het Sportbedrijf heeft in 2024 een positief resultaat behaald. Het exacte bedrag is op dit moment nog niet bekend, maar zal naar verwachting rond de €700.000,- liggen. Dit is na het treffen van een voorziening voor hogere onvermijdelijke kosten (kosten van de afvoer van kunstgrasvelden) in de komende jaren. De subsidieverlening zal ter hoogte van dit bedrag lager vastgesteld worden. Voor de komende jaren is het de verwachting dat het Sportbedrijf haar eigen inkomsten verhoogd en daarmee een gelijkblijvend of minder hoge subsidiebehoefte heeft. Dit is wel nog onzeker en afhankelijk van verschillende factoren, zoals energieprijzen maar ook het (financieel) kabinetsbeleid. Over het algemeen ziet het financieel beeld er goed en gezond uit.

Samenwerking
Nu het Sportbedrijf stabiel staat, is er ruimte om de focus te verleggen naar het gesprek op inhoud en gezamenlijke belangen. De afgelopen jaren is de samenwerking tussen gemeente en Sportbedrijf sterk verbeterd. De samenwerking blijft een onderwerp waarin continu geïnvesteerd wordt, ook in 2024 en verder.
Voorbeelden van inhoudelijke onderwerpen die gezamenlijk worden opgepakt zijn: verenigingsondersteuning, de bezetting van accommodaties en ontwikkeling van een positief sportklimaat. We verwachten deze ontwikkeling met het MT van het Sportbedrijf in 2025 voort te kunnen zetten. We ervaren de samenwerking en relatie met het Sportbedrijf als goed.

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 11:28:20 met de export van 09/17/2025 11:14:03