Financiële afwijkingen
In onderstaande tabel worden de afwijkingen tussen de begroting en Turap 2 toegelicht.
Begroting | Afwijking | Prognose | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Juli | Turap 2 | Turap 2 | |||||||
2025 | |||||||||
Bedragen x € 1.000 | |||||||||
Middelen | |||||||||
Lasten | 195.485 | 3.156 | 198.641 | ||||||
Baten | 127.538 | -3.421 | 124.117 | ||||||
Saldo lasten en baten | -67.947 | -6.577 | -74.524 | ||||||
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | ||||||
Onttrekkingen aan reserves | 5.163 | 0 | 5.163 | ||||||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen | 5.163 | 0 | 5.163 | ||||||
Prognose resultaat | -62.784 | -6.577 | -69.361 | ||||||
Begroting | Afwijking | Prognose | |||||||
Stand Juli | Turap 2 | Turap 2 | |||||||
2025 | |||||||||
Bedragen x € 1.000 | |||||||||
Middelen | |||||||||
1.1 | Voorkomen financiële problemen | 0 | 0 | 0 | |||||
1.2 | Meer Arnhemmers kunnen rondkomen | -2.548 | -807 | -3.355 | |||||
1.3 | Begeleiding naar werk | -57.130 | -3.327 | -60.457 | |||||
9.8 | Doeloverstijgend | 0 | -3.421 | -3.421 | |||||
9.9 | Overige | -3.106 | 0 | -3.106 | |||||
Prognose resultaat | -62.784 | -7.555 | -70.339 | ||||||
Portefeuilleonderdeel | Totale | V/N | Toelichting | I/S | AR/ | ||||
afwijking | BR | ||||||||
(x €1.000) | |||||||||
Lasten | Doel | 3.156 | N | ||||||
Werk en Inkomen | 1.3 | 1.009 | N | Gemeentefonds meicirculaire - DU versterking sociale infrastructuur | I | AR | |||
Werk en Inkomen | 1.3 | 1.007 | N | Gemeentefonds meicirculaire - DU impulsbudget arbeidsmarktregio's | I | AR | |||
Werk en Inkomen | 1.3 | 384 | N | Gemeentefonds meicirculaire - DU begeleiden jongeren naar werk | I | AR | |||
Armoedebeleid | 1.2 | 333 | N | Gemeentefonds meicirculaire - DU alleenverdienersproblematiek | I | AR | |||
Schulddienstverlening | 1.2 | 299 | N | Gemeentefonds meicirculaire - TM problematische schulden | I | AR | |||
Werk en Inkomen | 1.3 | 283 | N | Gemeentefonds meicirculaire - IU participatie | I | AR | |||
Werk en Inkomen | 1.3 | 248 | N | Gemeentefonds meicirculaire - DU versterking arbeidsmarktregio's | I | AR | |||
Werk en Inkomen | 1.3 | 247 | N | Actualisatie SW | S | AR | |||
Werk en Inkomen | 1.3 | 149 | N | Gemeentefonds meicirulaire - DU Work in NL | I | AR | |||
Schulddienstverlening | 1.2 | 100 | N | Extra capaciteit schuldhulpverlening | S | AR | |||
Werk en Inkomen | 1.2 | 75 | N | Arnhem Oost herbestemmingen 2025 | I | BR | |||
Werk en Inkomen | 1.3 | -200 | V | Financieel voordeel pilot bijverdienbeloning | I | AR | |||
Werk en Inkomen | 1.3 | -778 | V | Financieel voordeel aanwijsbesluit sociale werkvoorziening Scalabor B.V. | I | AR | |||
Baten | -3.421 | N | |||||||
Werk en Inkomen | 9.8 | -3.421 | N | Actualisatie BUIG Nader Voorlopig Budget | I | AR | |||
Toevoegingen aan reserves | 0 | ||||||||
Onttrekkingen aan reserves | 0 |
Gemeentefonds meicirculaire - DU Versterking sociale infrastructuur
Vanaf 2025 tot en met 2034 is er (impuls)budget beschikbaar om de infrastructuur van sociaal ontwikkelbedrijven te versterken. Arnhem krijgt ruim € 1 miljoen in 2025.
Gemeentefonds meicirculaire - DU Impulsbudget arbeidsmarktregio’s
De arbeidsmarktregio’s ontvangen in de periode 2025-2028 een tijdelijk impulsbudget. Deze middelen maken het mogelijk om gezamenlijke dienstverlening (bijvoorbeeld op het gebied van werk, scholingsinstrumenten of -trajecten) te ontwikkelen met de partners in de arbeidsmarktregio. Arnhem krijgt circa € 1 miljoen in 2025.
Gemeentefonds meicirculaire - DU Begeleiden jongeren naar werk
Met de Aanpak Jeugdwerkloosheid zetten gemeenten, scholen en hun partners zich in om kwetsbare jongeren te ondersteunen naar vervolgonderwijs of werk. Arnhem ontvangt in dit kader € 384.000 in 2025.
Gemeentefonds meicirculaire - DU Alleenverdienersproblematiek
Gemeenten kunnen huishoudens die getroffen zijn door de alleenverdienersproblematiek individuele bijzondere bijstand bieden. Arnhem ontvangt daarvoor in 2025 € 333.000.
Gemeentefonds meicirculaire - TM problematische schulden
Het kabinet voert een pakket aan maatregelen in om problematische schulden fundamenteel aan te pakken. Dit pakket is gebaseerd op het basispakket uit het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) Problematische schulden. Voor 2025 worden voor het onderdeel ‘vroegsignalering’ middelen overgemaakt naar het gemeentefonds. Voor Arnhem is dit € 299.000.
Gemeentefonds meicirculaire - IU participatie
Het Rijk stelt vanaf 2025 extra middelen beschikbaar aan gemeenten waarmee zij op termijn 10.000 werkplekken kunnen faciliteren. De werkplekken zijn bedoeld voor mensen die niet vallen onder beschut werk, maar wel zijn aangewezen op de infrastructuur van sociaal ontwikkelbedrijven voor hun ontwikkeling richting regulier werk of voor een tijdelijk vangnet. Arnhem krijgt in 2025 hiervoor € 283.000.
Gemeentefonds meicirculaire - DU Versterking arbeidsmarktregio’s
Het doel is om de regiefunctie die centrumgemeenten vervullen ten aanzien van de samenwerking en de gezamenlijke publieke werkgeversdienstverlening in de arbeidsmarktregio’s, structureel te ondersteunen en te versterken. Arnhem ontvangt € 248.000 in 2025.
Actualisatie SW
Arnhem ontvangt als centrumgemeente via het gemeentefonds ook de vergoeding voor de medewerkers SW die bij Scalabor werken, maar buiten onze arbeidsmarktregio wonen (de zogenoemde buitengemeenten). Het gaat om ongeveer 49 mensen.
In de modulaire gemeenschappelijke regeling is vastgelegd dat de 11 gemeenten van arbeidsmarktregio Midden-Gelderland de bovengenoemde eigen bijdrage van de buitengemeenten betalen (na verhuizing buiten de regio). Hetzelfde geldt andersom ook als mensen hier wonen en in andere arbeidsmarktregio werken. Deze afspraak geldt in ieder geval sinds de MGR formeel werkgever werd van de SW (2019).
De hogere vergoeding SW leidt daarom tot een terugbetaling in 2025 van € 247.000 aan de regiogemeentes ter compensatie van de eigen bijdrage voor de buitengemeenten.
Gemeentefonds meicirculaire - DU Work in Nederland
Om goede informatievoorziening, hulp en dienstverlening aan Europese Unie (EU)-arbeidsmigranten te bieden, worden gelden beschikbaar gesteld ten behoeve van de verschillende arbeidsmarktregio’s. Arnhem krijgt hiervoor € 150.000 in 2025.
Extra capaciteit schuldhulpverlening
Sinds januari 2025 voeren we Schuldhulpverlening weer zelf uit. We zien mede doordat inwoners zich nu rechtstreeks kunnen aanmelden voor schuldhulpverlening zonder tussenkomst van een ketenpartner, dat het aantal aanmeldingen fors hoger is dan voorgaande jaren bij de externe uitvoerder. Hierdoor is extra capaciteit nodig om aan de wettelijke termijnen te kunnen voldoen.
Hoe het aantal aanmeldingen zich ontwikkelt, zullen we de komende maanden goed blijven monitoren.
Arnhem Oost herbestemmingen 2025
Zie voor de toelichting programma S12 Wonen en leefomgeving.
Financieel voordeel pilot bijverdienbeloning
Met ingang van 1 juli 2023 startte voor de duur van 2 jaar de pilot bijverdienbeloning voor deeltijdwerk. Hiervoor is een budget beschikbaar gesteld van totaal € 3,4 miljoen. Het budget is in 2025 voor 6 maanden tot 1 juli 2025 en daarna stopt deze pilot. De bijverdienbeloning wordt altijd achteraf uitbetaald en over de periode januari t/m juni 2025 vindt de uitbetaling pas in september 2025 plaats. De verwachting is dat er € 200.000 van dit budget onbenut zal blijven, dit komt omdat het gebruik van de regeling iets lager is dan van tevoren verwacht was.
Financieel voordeel aanwijsbesluit sociale werkvoorziening Scalabor B.V.
In 2024 heeft Scalabor een positiever resultaat behaald dan geraamd, wat heeft geleid tot een lagere nettobijdrage voor de inzet van SW-medewerkers. Hierdoor is er sprake van een incidenteel financieel voordeel. Het teveel in rekening gebrachte bedrag wordt in 2025 verrekend als korting op de gemeentelijke bijdrage. Dit resulteert in een positief financieel effect van € 778.000 in 2025. Dit voordeel komt ten gunste van de algemene middelen.
Actualisatie BUIG Nader Voorlopig Budget
Vanuit het rijk is recent een beschikking afgegeven betreffende het nader voorlopig budget BUIG. Een daling van het macrobudget BUIG zorgt voor een daling van het budget dat Arnhem ontvangt voor het betalen van de lasten BUIG. Het geraamde nader voorlopig macrobudget 2025 valt lager uit dan het voorlopig macrobudget 2025. Dit komt voornamelijk door de verwerking van nieuwe werkloosheidsramingen van het CPB (Centraal Economisch Plan 2025) en de voorlopige realisatiecijfers van 2024. Ook zijn verschillende beleidseffecten hierin meegenomen. In totaal ontvangt Arnhem € 3,4 miljoen minder budget voor het betalen van de bijstandslasten. In het najaar volgt nog een beschikking voor het definitieve budget BUIG 2025.