Financiële afwijkingen
In onderstaande tabel worden de afwijkingen tussen de begroting en Turap 2 toegelicht.
Begroting | Afwijking | Prognose | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Juli | Turap 2 | Turap 2 | ||||||
2025 | ||||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||||
Middelen | ||||||||
Lasten | 104.874 | 430 | 105.304 | |||||
Baten | 655.477 | 21.678 | 677.155 | |||||
Saldo lasten en baten | 550.603 | 21.248 | 571.851 | |||||
Toevoegingen aan reserves | 2.452 | 0 | 2.452 | |||||
Onttrekkingen aan reserves | 2.770 | 0 | 2.770 | |||||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen | 318 | 0 | 318 | |||||
Prognose resultaat | 550.921 | 21.248 | 572.169 | |||||
Portefeuilleonderdeel | Totale | V/N | Toelichting | I/S | AR/ | |||
afwijking | BR | |||||||
(x €1.000) | ||||||||
Lasten | 430 | N | ||||||
Publieke dienstverlening | 900 | N | Gemeentefonds meicirculaire - DU BRP 2025 | I | AR | |||
Digitalisering en automatisering | 440 | N | Informatieveiligheid & Privacy | I | AR | |||
Digitalisering en automatisering | 210 | N | VerSaaSing financieel pakket | I | AR | |||
Publieke dienstverlening | 50 | N | Versterken democratische betrokkenheid | S | AR | |||
Publieke dienstverlening | 50 | N | Gemeentefonds meicirculaire - DU landelijke aanpak adreskwaliteit | I | AR | |||
Financiën | 14 | N | Actualisatie MIP | S | AR | |||
Financiën | -500 | V | Opbrengsten OZB | I | AR | |||
Financiën | -734 | V | Bijstelling nominale ontwikkeling doorrekening CAO | S | AR | |||
Baten | 21.678 | V | ||||||
Financiën | 18.247 | V | Gemeentefonds meicirculaire | S | AR | |||
Financiën | 2.499 | V | Afrekening gemeentefonds voorgaande jaren | I | AR | |||
Financiën | 932 | V | Vergoeding kosten afval | I | AR | |||
Toevoegingen aan reserves | 0 | |||||||
Onttrekkingen aan reserves | 0 |
Gemeentefonds meicirculaire - DU Basisregistratie Personen (BRP)
Enkele gemeenten ontvangen een bijdrage in verband met het inrichten en in stand houden van de BRP-straat. Door een wijziging van de taakverdeling tussen de operationele BRP-straten wordt de verdeling van de decentralisatie-uitkering gewijzigd en krijgt Arnhem vanaf 2025 bijna € 900.000 meer. Daar tegenover staan ook € 900.000 meer lasten, wat nadelig is.
Informatieveiligheid & Privacy
Op Informatieveiligheid & Privacy Basis op Orde verwachten we in 2025 een overschrijding van € 440.000. Binnen het programma is geconstateerd dat deze hogere uitgaven noodzakelijk zijn om de minimale basis neer te kunnen zetten om in 2026 door te kunnen pakken op de beoogde verbeteringen. Zoals in de Perspectiefnota 2026 opgenomen zijn we bezig met een inhaalslag om te gaan voldoen aan de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de aankomende Europese NIS2 richtlijn. Tijdens risicoanalyses is gebleken dat er meer kritieke processen verbeterd dienden te worden dan oorspronkelijk beoogd. We zijn daardoor meer en sneller gaan inzetten op onder andere trajecten rondom bedrijfscontinuïteit (BCM) en identity and access management (IAM). Dit vormt het fundament waarop verder uitgebouwd kan worden en bevat de minimale wettelijke vereisten. Zonder deze extra inspanning raken we verder achterop en moet er in 2026 en verder meer hersteld worden tegen hogere kosten. Vanuit dat oogpunt is daarom besloten om proactief meer inzet te plegen in 2025 om hiermee hogere meerkosten in 2026 te voorkomen.
VerSaaSing financieel pakket
De softwareleveranciers van het financiële pakket heeft aangegeven met ingang van 31 december 2026 de dienstverlening alleen nog als een SaaS (Software as a Service) dienst aan te bieden. Gelet op de intentie om De Connectie met ingang van 1 januari 2026 onder te brengen bij de gemeente Arnhem enerzijds, en het traject rondom de keuze voor een (nieuw) financieel pakket anderzijds, is besloten om dit proces en de organisatorische omvorming en invlechting zo min mogelijk gelijktijdig te laten plaatsvinden. De intentie is om met de huidige softwareleverancier een nieuw contract aan te gaan. Om deze overgang tot stand te brengen, is een project gestart om de nieuwe SaaS-omgeving in te richten. De hiermee gepaard gaande kosten zorgen in 2025 voor een incidenteel nadeel van € 210.000.
Versterken democratische betrokkenheid en opkomstbevordering
We werken continu aan het versterken van de betrokkenheid bij de lokale democratie. Dat doen we doelgroepgericht, gebiedsgericht, en met oog voor de aard van verschillende verkiezingen. Binnen die doorlopende aanpak zien we verkiezingen als piekmomenten. Oorspronkelijk zouden we ons dit jaar richten op de gemeenteraadsverkiezingen van 2026. Vanwege de val van het kabinet en de ongeplande Tweede Kamer verkiezing in oktober, organiseren we in 2025 een extra campagne. Voor deze inzet gebruiken we het huidige budget van €50.000 voor het versterken van democratische betrokkenheid en opkomstbevordering. De geraamde kosten voor beide onderdelen samen bedragen samen € 100.000, waardoor er € 50.000 meer nodig is.
Gemeentefonds meicirculaire - DU Landelijke aanpak adreskwaliteit
Dit zijn middelen voor onderzoek of een persoon als ingezetene in de BRP op een adres in de gemeente dient te worden ingeschreven en voor onderzoek naar de juistheid van de gegevens betreffende het adres van een ingezetene in de BRP. Arnhem ontvangt in 2025 hiervoor € 50.000, waar tegenover ook voor hetzelfde bedrag extra lasten ontstaan, wat nadelig is.
Actualisatie MIP
Er heeft een administratieve correctie van de actualisatie van het Meerjareninvesteringsplan (MIP) zoals die in Turap 1 is opgenomen doorgevoerd. Hieruit volgt een nadeel van € 14.000.
Opbrengsten OZB
Voor 2025 is een bedrag van € 63,6 miljoen begroot aan opbrengsten OZB. In dit bedrag is rekening gehouden met verminderingen naar aanleiding van bezwaar tegen de WOZ-waarde. Het aantal bezwaren tegen de WOZ-waarde ligt in 2025 fors lager dan in piekjaar 2023 en ook lager dan in 2024. De minder sterke waardestijging is daarvoor waarschijnlijk een belangrijke oorzaak. Daarnaast hebben de per 1 januari 2024 ingevoerde maatregelen om de rol van de no-cure-no-pay bureaus in te perken mogelijk hun effect. Door het lagere aantal bezwaren vallen de opbrengsten OZB naar verwachting € 500.000 hoger uit dan begroot. De komende jaren zal duidelijk worden op welk niveau het aantal WOZ-bezwaren zich structureel zal ontwikkelen.
Bijstelling nominale ontwikkeling
In juni is een nieuwe cao voor gemeenten vastgesteld. Op basis van de hierin afgesproken loonontwikkeling kan nog € 0,7 miljoen incidenteel in 2025 van de eerder geraamde loonontwikkeling vrijvallen.
Gemeentefonds meicirculaire
In de meicirculaire zijn de afspraken uit de Voorjaarsnota verwerkt. Dat betekent een actualisatie van het accres voor loon- en prijsontwikkelingen op basis van de macro-economische cijfers van het Centraal Economisch Plan (CEP) 2025. Samen met actualisatie van de maatstaven en de uitkeringsbasis leidt dit tot een voordeel van circa € 3 miljoen. Daarnaast is op basis van het rapport van de commissie Van Ark in 2025 € 5 miljoen voor jeugdzorg toegevoegd aan het gemeentefonds. Het BTW-Compensatiefonds (BCF) heeft een plafond. Gemeenten zijn in 2024 € 332 miljoen onder dit plafond gebleven met declaraties. In de septembercirculaire 2024 werd echter een voorschot van € 447 miljoen uitbetaald. De definitieve afrekening BCF bedraagt hierdoor € 115 miljoen lager en dit bedrag wordt in 2025 incidenteel onttrokken aan het gemeentefonds. Dit betekent een nadeel van ruim € 1 miljoen voor Arnhem. Daarnaast ontstaat vanaf 2025 een structureel voordeel van circa € 5 miljoen als gevolg van indexatie van de integratie-uitkeringen beschermd wonen en participatie. Tot slot zijn er in 2025 voor ruim € 6 miljoen nieuwe decentralisatie-uitkeringen (DU's) en taakmutaties toegekend (of zijn bestaande DU's aangepast). Deze leiden op andere programma's tot extra lasten en worden daar inhoudelijk toegelicht.
Afrekening gemeentefonds voorgaande jaren
In het lopende jaar 2025 is een aantal afrekeningen ontvangen van het gemeentefonds over voorgaande jaren. Het betreft een actualisatie van aantallen op verdeelmaatstaven en aanpassingen in de uitkeringsfactor in de jaren 2023 en 2024. Per saldo valt dit voor Arnhem gunstig uit en ontvangen we incidenteel bijna € 2,5 miljoen.
Vergoeding kosten afval
Door het Rijk is besloten om gemeenten een vergoeding te geven voor de verwerking van zwerfafval. De vergoeding zal via het gemeentefonds worden uitgekeerd. Vooralsnog ontvangt Arnhem over de jaren 2023 en 2024 een vergoeding die in 2025 zal worden ontvangen. In totaal gaat het om € 932.000.
Invlechting De Connectie
Per 1 januari 2026 zal, volgens planning, De Connectie worden ondergebracht binnen de gemeentelijke organisatie van Arnhem. Arnhem zal als centrumgemeente fungeren, waarbij de gemeente Rheden en Renkum de mogelijkheid hebben om verschillende producten en diensten van de gemeente Arnhem af te nemen. Deze transitie heeft impact op de bedrijfsvoering, samenwerking en dienstverlening, met als doel de efficiëntie te verbeteren en de kwaliteit van dienstverlening te behouden.
Werkdruk door Transitie en Verandering
De integratie van De Connectie legt extra druk op de bedrijfsvoeringsafdelingen van de gemeente Arnhem, die naast het beheren van de transitie ook verantwoordelijk blijven voor de reguliere bedrijfsvoering. De "winkel moet open blijven" - de dagelijkse operatie en dienstverlening moeten doorlopen terwijl tegelijkertijd veranderingen worden doorgevoerd. Dit vraagt mogelijk om extra capaciteit en middelen om de werkdruk te verlichten. De incidentele kosten hiervan zijn nog niet allemaal bekend. Richting de definitieve besluitvorming over de Connectie maken we deze voor zover bekend voor de raad inzichtelijk, inclusief de beoogde dekkingsmogelijkheden daarvan.