Bijlagen

Voortgang doelen en financiële afwijkingen per programma

Financiële afwijkingen

In onderstaande tabel worden de afwijkingen tussen de begroting en Turap 2 toegelicht.

Begroting

Afwijking

Prognose

Stand Juli

Turap 2

Turap 2

2025

Bedragen x € 1.000

Middelen

Lasten

31.294

-307

30.987

Baten

7.322

0

7.322

Saldo lasten en baten

-23.972

307

-23.665

Toevoegingen aan reserves

584

0

584

Onttrekkingen aan reserves

1.440

0

1.440

Saldo toevoegingen en onttrekkingen

856

0

856

Portefeuilleonderdeel

Totale

V/N

Toelichting

I/S

AR/

afwijking

BR

(x €1.000)

Lasten

-307

V

Sport

100

N

Sportpark Schuytgraaf (25M123)

I

AR

Publieke gezondheid en GGD

-177

V

Jaarresultaat VGGM voordeel uit lokaal aanbod

S

AR

Publieke gezondheid en GGD

-230

V

Jaarresultaat VGGM voordeel bedrijfsvoering uit inwonersbijdrage

S

AR

Baten

0

Toevoegingen aan reserves

0

Onttrekkingen aan reserves

0

Sportpark Schuytgraaf (25M123)
Bij de behandeling van de Perspectiefnota is de motie Een multifunctioneel terrein voor én door Schuytgraaf' (25M123) aangenomen. Deze heeft het volgende dictum:
Daarom vraagt de gemeenteraad aan het college om:

  • Een zorgvuldig participatieproces in Schuytgraaf op te zetten met bewoners, sportverenigingen en andere betrokkenen, om te komen tot een gedragen invulling van het multifunctionele terrein;
  • Indien er bij de meicirculaire extra financiële ruimte ontstaat, bij het opstellen van de begroting prioriteit te geven aan het realiseren van dit multifunctionele terrein.

Dit past binnen de ontwikkeling die we zien. Al vele jaren is er de ambitie om een beweegvoorziening (basketbalveld en sport/speelplek) aan te leggen in Schuytgraaf. In dit deel van de stad zijn weinig voorzieningen terwijl het aantal inwoners stijgt. Dit was beoogd op het archeologisch veld (het veld naast Station Zuid en ten noorden van MFC de Omnibus), maar kan op deze locatie geen doorgang vinden. Vanuit de beweegbehoefte die er is in de wijk Schuytgraaf, het lange traject met bewoners en basketbalvereniging rondom het archeologisch veld, het beperkt gebruik van de betonnen schaats/skeeler baan op het sportpark Schuytgraaf en vanuit de wens om de open sportparkgedachte meer vorm te geven is als alternatief voor een voorziening op Sportpark Schuytgraaf gekozen. De ambitie is om op het sportpark een beweeg en verblijfsvoorziening te creëren voor een (3x3) basketbalveld, een buiten gym en een skatevoorziening. De huidige functie kan grotendeels blijven bestaan (schaats en skeeler).
We zullen het Sportbedrijf incidenteel subsidiëren om deze voorziening te realiseren en in eigendom te nemen.

Jaarresultaat VGGM
De jaarrekening 2024 is opgesteld door VGGM en laat zien dat van de € 106,8 miljoen aan baten waarover de gemeente risico loopt € 4,0 miljoen niet is besteed. In de jaarrekening is dit resultaat van € 4,0 miljoen als te bestemmen resultaat verantwoord.
Voorstel is om € 1,5 miljoen toe te voegen aan de Algemene Reserve, zodat deze op het minimale gewenste niveau van € 3,0 miljoen komt en het restant van € 2,5 miljoen terug te laten vloeien naar de gemeenten.

Met het vaststellen van de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing heeft het Bestuur de ambitie uitgesproken om de algemene reserve minimaal naar het niveau van € 3,0 miljoen te verhogen met de helft van de overschotten van komende jaren.

Tegelijkertijd zijn voor de GGD nog twee incidentele lasten geïdentificeerd voor de implementatie digitaal kind dossier en JGZ onder druk. Voor Arnhem betekent dit een extra bijdrage van €325.000 in 2025 en €100.000 in 2026.
In de zienswijze op de ontwerpbegroting 2026 wordt voorgesteld om deze direct uit het resultaat (minder administratieve lasten en mogelijkheid op adequate besluitvorming) te dekken. Dit is in eerste instantie niet gelukt via het Algemeen Bestuur.

Het Algemeen Bestuur van VGGM stelt op 10 september 2025 de begroting 2026 met resultaatbestemming 2024 vast.
Indien anders wordt besloten dan bovenstaand voorstel vloeit het bedrag voor de GGD terug naar de gemeenten. De besluitvorming van de resultaatbestemming loopt samen met de besluitvorming van de bestuursbegroting
2026 en de gewijzigde begroting 2025.

Tevens is er een voordeel gerealiseerd van €177.000 op het maatwerk voor gezondheid, onderwijs en welzijn, wat de gemeente Arnhem aanvullend afneemt bij VGGM.

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 11:28:20 met de export van 09/17/2025 11:14:03