Bijlagen

Voortgang doelen en financiële afwijkingen per programma

Ambities, Doelen en Inspanningen

We willen in 2050 een CO2 neutrale stad zijn. We willen in 2030 een CO2-reductie realiseren van 61% t.o.v. 2017.

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Waar staan we nu?

Doel

Inspanning

Inh

Fin

Plan

Ris

1.1 Minder energie gebruiken in de sector gebouwde omgeving

1.1.1  We bereiken meer inwoners met onze energie-armoede aanpak

De Arnhemse aanpak energiearmoede is in 2023 fors geïntensiveerd, met extra middelen van het Rijk zetten we deze aanpak voort in 2025. We werken samen met een netwerk van partijen om de doelgroep te bereiken, deelnemers te werven en energiecoaches op te leiden en in te zetten. Verder creëren we in de wijken werkgelegenheid, bijvoorbeeld als energiecoach of als klusser.

1.1 Minder energie gebruiken in de sector gebouwde omgeving

1.1.2  We zetten onze isolatieaanpak voort

In 2023 is de 'Arnhemse aanpak woningisolatie’ vastgesteld met als operationele doelstelling de isolatie van 35.000 extra woningen tot de nationale standaard in 2030. De isolatieaanpak is wijkgericht en doelgroepgericht. In 2025 zetten we de aanpak voort waarbij we nieuwe doelgroepen toevoegen zoals VVE’s, particuliere verhuurders en monument eigenaren. De aanpak zal worden vernieuwd met de innovaties van de winnaars van de innovatiechallenge die in 2024 heeft plaatsgevonden.

Verder is in 2023 een aanvraag bij het Rijk voor middelen uit het Volkshuisvestingsfonds toegekend. Deze zijn vertaald in een subsidieregeling (SEWA) die we de komende jaren uitvoeren en jaarlijks verbeteren. Dit is onderdeel van de isolatieaanpak.

We lopen achter op planning doordat:
1. Het ons niet lukt de doelgroep ‘Particuliere verhuurders’ actief aan het verduurzamen van hun bezit te krijgen.
2. Woningvoorbeeldinnovatie later gestart dan gepland vanwege een betere, gedegen voorbereiding.
3. De subsidieregeling voor erfgoed is nog niet gereed en in uitwerking, waardoor de brede uitvoer van verduurzamen erfgoed nog niet is gestart.
4. We hebben besloten om de isolatie-aanpak eerst actief te starten bij kwetsbare huishoudens, deze vragen om veel maatwerk en begeleiding, waardoor de uitvoer in aantallen langzaam gaat.

1.1 Minder energie gebruiken in de sector gebouwde omgeving

1.1.3  We stimuleren eigenaren van woningen deze aardgasvrij te maken

In 2022 heeft de raad de Transitievisie warmte vastgesteld. Hierin zijn tien buurten benoemd (kansrijke wijken) waar we verkennen hoe deze kunnen overstappen van aardgas naar een duurzaam alternatief voor verwarming. Daarnaast zijn vijf ‘onderzoeksgebieden’ benoemd om grootschalig te verkennen of een warmtenet als duurzaam alternatief mogelijk is. De doelstelling is om 6.500 woningen duurzaam te verwarmen in 2030 (aardgasvrij). Deze worden in 2025 voortgezet, afgesloten of uitgebreid.

In 2024 en 2025 wordt de Transitievisie warmte verder geconcretiseerd waarbij samen met de 120 energiegebieden die we in Arnhem hebben gedefinieerd een energieplan voor het gebied wordt opgesteld. Wijken waarvoor nog geen energieplan wordt opgesteld krijgen een indicatie wanneer de wijk aan de beurt is.

Kansrijke buurten en onderzoeksgebieden
In 2025 werken we verder aan de ontwikkeling van warmtenetten met een aantal energiegebieden in Arnhem. Daarnaast gaan we door met het stimuleren van individuele warmtepompen in een aantal energiegebieden. Voor de onderzoeksgebieden starten we nieuwe verkenningen op naar de mogelijkheden voor grootschalige en kleinschalige warmtenetten met (nieuwe) duurzame warmtebronnen.

Er zijn verschillende haalbaarheidsstudies uitgevoerd, waaruit blijkt dat ontwikkeling in 20 gebieden kansrijk is. Als onderdeel van het koersdocument EvA, is de transitievisie warmte geëvalueerd. In deze evaluatie staan oorzaken die zorgen voor het trage verloop van de realisatie. Zonder actieve rolneming van de gemeente lopen we het risico dat de realisatie van aardgasvrije woningen niet volgens het geambieerde tempo verloopt.

1.2 Meer duurzaam aanbod van energie

1.2.1  We stimuleren veel meer opwek van zonne-energie middels zon op dak, grootschalige zonnevelden en innovatieve oplossingen zoals carports

We gaan door met de voorbereiding, bouw en/of exploitatie van diverse zonnevelden en zonnecarportlocaties. Daarbij stimuleren en ontwikkelen we innovaties zoals modulaire zonnecarports, smart energy hubs en verticale zonnepanelen. Indien uit haalbaarheidsonderzoek in 2024 of 2025 blijkt dat er een zonneveld binnen zoeklocatie Deelen haalbaar is, dan zal hier de voorbereiding en aanbesteding worden opgestart. Verder blijven we onderzoeken welke locaties geschikt zijn of geschikt gemaakt kunnen worden voor de opwek van zonne-energie. In 2024 en 2025 integreren we de resultaten van de milieueffectrapportage Regionale Energie Strategie (RES Arnhem Nijmegen in de RES 2.0. Er komen nieuwe zoekgebieden voor windprojecten in de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen bij. Ook geven we een update over de bovenlokale warmteverdeling en starten we een proces voor de omgang met netcongestie en integraal programmeren.

Uitbreiding van opwek van zonne-energie loopt niet conform planning, met name door netcongestie en doordat mogelijke opweklocaties (ook) voor andere doeleinden, zoals recreatie en defensie, kunnen worden ingezet. Het risico is dat de realisatie naar de toekomst toe verder achter gaat lopen bij onze ambitie.

1.2 Meer duurzaam aanbod van energie

1.2.2  We zijn gestart met (het plannen van) de realisatie van 20 collectieve warmteoplossingen, als alternatief voor aardgas

In 2022 heeft de raad de Transitievisie warmte vastgesteld. Hierin zijn tien buurten benoemd (kansrijke wijken) waar we verkennen hoe deze kunnen overstappen van aardgas naar een duurzaam alternatief voor verwarming. Daarnaast zijn vijf ‘onderzoeksgebieden’ benoemd om grootschalig te verkennen of een warmtenet als duurzaam alternatief mogelijk is. De doelstelling is om 6.500 woningen duurzaam te verwarmen in 2030 (aardgasvrij). Deze worden in 2025 voortgezet, afgesloten of uitgebreid.

In 2024 en 2025 wordt de Transitievisie warmte verder geconcretiseerd waarbij samen met de 120 energiegebieden die we in Arnhem hebben gedefinieerd een energieplan voor het gebied wordt opgesteld. Wijken waarvoor nog geen energieplan wordt opgesteld krijgen een indicatie wanneer de wijk aan de beurt is.

Kansrijke buurten en onderzoeksgebieden
In 2025 werken we verder aan de ontwikkeling van warmtenetten met een aantal energiegebieden in Arnhem. Daarnaast gaan we door met het stimuleren van individuele warmtepompen in een aantal energiegebieden. Voor de onderzoeksgebieden starten we nieuwe verkenningen op naar de mogelijkheden voor grootschalige en kleinschalige warmtenetten met (nieuwe) duurzame warmtebronnen.

Zie toelichting onder 1.1.3

1.3 Meer lokale energiesystemen

1.3.1  We delen per energiegebied (120 stuks) wat de kansrijke duurzame energieoplossing(en) zijn en wanneer deze worden gerealiseerd

We hebben de gemeente Arnhem opgedeeld in 120 energiegebieden (ongeveer 1.500 inwoners per stuk) die energetisch gezien logische clusters zijn. We hebben 20+ wijken, 60+ CBS buurten maar deze doorsnedes zijn te grof om over logische energiegebieden te praten die vergelijkbaar zijn. Per energiegebied willen we in 2025 de kansrijke duurzame energieoplossing of oplossingen opstellen in een participatief proces met inwoners en andere relevante partijen in het gebied. Wanneer een energiegebied nog niet aan de beurt is voor het gezamenlijk bepalen van de oplossing(en) van de toekomst dan krijgen ze een indicatie wanneer hun gebied aan de beurt is. Ook daarmee bieden we duidelijkheid waarmee inwoners keuzes voor zichzelf kunnen maken. We willen naast de technologische oplossing ook zoveel mogelijk informatie bieden over de organisatievorm en de financiële constructies die erbij komen kijken.

1.3 Meer lokale energiesystemen

1.3.2  We zijn gestart met (het plannen van) de realisatie van drie lokale energiesystemen

Lokale energiesystemen zijn ontzettend belangrijk om vraag en aanbod van energie lokaal te balanceren. Hierdoor verdwijnt de afhankelijkheid van het centrale elektriciteitsnet voor een deel waardoor toch ontwikkelingen mogelijk zijn in de nieuwe werkelijkheid van netcongestie.

1.3 Meer lokale energiesystemen

1.3.3  We lossen de energievoorziening van tien gebouwen en/of gebieden op binnen de nieuwe werkelijkheid van netcongestie

We willen de stad voorbeelden en referentiegebouwen bieden om te laten zien dat er ook in de nieuwe werkelijkheid van netcongestie nog steeds gebouwd en gerenoveerd kan worden. Dit willen we doen door het toepassen van innovatieve oplossingen zoals batterijen/accu en het onderzoeken van de mogelijkheden van het trolleynet waar Arnhem trots op is.

We zijn met méér dan tien gebouwen en/of gebieden bezig om netcongestieproblemen op te lossen. Maar de oplossingen zijn niet fysiek gerealiseerd, de doorlooptijd is langer.

We hebben wel goed in beeld wat de mogelijkheden zijn van het Trolleynet, en ook wat er niet mogelijk is. Maar hierbij zal fysieke realisatie ook meerdere jaren duren.

1.3 Meer lokale energiesystemen

1.3.4  We starten met een vernieuwde wijkgerichte aanpak van de energietransitie

We hebben altijd een wijkgerichte aanpak nagestreefd en zijn daar bijvoorbeeld bij energiearmoede ook erg succesvol in. In 2025 willen we de wijkgerichte aanpak van de energietransitie vernieuwen door o.a. veel meer aandacht te geven aan lokale wijkinitiatieven die al lopen en het inzetten van de wijken om gezamenlijk aan het energiesysteem van de toekomst te werken. Zo kunnen we elkaar nog beter helpen.

1.4 Meer bedrijven verduurzamen (en industrie)

1.4.1  We zorgen ervoor dat bedrijven bekend zijn met verduurzamingsmaatregelen

In 2025 blijven we bedrijven en maatschappelijke instellingen informeren over het belang van verduurzamen. Dit doen we door voor specifieke doelgroepen energycafé 's te organiseren die aansluiten bij de wensen en behoeften van de betreffende doelgroep. Ook worden ondernemersbijeenkomsten gehouden in het kader van de gebieds- en sectorgerichte Green Deals.

1.4 Meer bedrijven verduurzamen (en industrie)

1.4.2  We bevorderen het gebruik van minder energie bij bedrijven

Met een gebiedsgerichte aanpak via Green Deals stimuleren we bedrijven op werklocaties en maatschappelijke instellingen om energiebesparende maatregelen te nemen. In 2024 en 2025 zetten we in op Green Deals met de bedrijventerreinen Rijkerswoerd, De Overmaat en nog drie andere werklocaties of sectoren. In 2023 is in de kantorenvisie de ambitie opgenomen dat er in 2030 alleen nog maar kantoren met minimaal energielabel A zijn. Daarbij wordt bij renovatie gestimuleerd zoveel mogelijk richting label A+++ te renoveren, conform de renovatiestandaard. Hierbij wordt ingezet op een gestructureerde sectorale en gebiedsgerichte aanpak. In 2024 wordt deze aanpak ontwikkeld en wordt gestart met de uitvoering hiervan die doorloopt in 2025.In 2025 zetten we de handhaving door middel van energiecontroles op de verplichte maatregelen bij bedrijven en de energielabel C bij kantoren voort.

De aanpak via Green Deals verloopt volgens plan, er zijn Green Deals getekend voor Rijkerswoerd, De Overmaat, Gelderse Poort, IJsseloord I, Nieuwe Haven en Gebedshuizen. Het opstellen en uitvoeren van een plan van aanpak voor kantoren heeft vertraging op gelopen. Hier wordt echter hard aan gewerkt om een inhaalslag te maken.

1.4 Meer bedrijven verduurzamen (en industrie)

1.4.3  We stimuleren de opwek van duurzame energie bij bedrijven

In 2025 blijven we stimuleren dat bedrijven hun daken gaan benutten voor zonnepanelen. Dit doen we bij voorkeur via de gebiedsgerichte aanpak van de Green Deals. Hierin maken we afspraken over het benutten van daken voor zonnepanelen en ondersteunen we de ondernemers. Indien er problemen zijn met netcongestie helpen we met zoeken naar (innovatieve) oplossingen hiervoor. We blijven maatwerkgesprekken voeren met ondernemers.

1.4 Meer bedrijven verduurzamen (en industrie)

1.4.4  We stimuleren bedrijven om toe te werken naar een aardgasvrije energievoorziening

In de Transitievisie warmte is aangegeven dat de plannen voor de duurzame warmtevoorziening van werklocaties nader moeten worden uitgewerkt. Hiermee zijn we in de tweede helft van 2023 gestart. In 2024 werken we de plannen uit voor drie werklocaties en dit loopt door in 2025.

Dit wordt onderdeel van het energietransitieplan Energie voor Arnhem. We gaan daarin integraal kijken naar het totale lokale energiesysteem voor werklocaties, niet alleen naar de duurzame warmtevoorziening. We zijn hiermee al begonnen op IJsseloord I en gebruiken de leerpunten voor EvA. In 2026 wordt gestart met het Energietransitieplan voor Arnhem. Hierdoor is het de uitvoering licht vertraagd.

1.4 Meer bedrijven verduurzamen (en industrie)

1.4.5  We werken met de 25 grootste netto energieverbruikers in de stad toe naar verduurzaming en naar het bij elkaar brengen van verbruik en opwek van energie.

Een relatief groot deel van het verbruik van energie en daarmee de uitstoot van CO2 komt voor rekening van een klein aantal grote bedrijven en industrie. Met een gerichte aanpak op deze doelgroep proberen we ze te bewegen om meer aan verduurzaming te doen. Hier zijn grote stappen te maken in de ambities van Arnhem. Hiervoor worden instrumenten als energycafe’s, Green Deals en accountmanagers ingezet.

1.5 Meer zichtbaar maken van de ambitie van Arnhem, zodat we gedrag en systemen veranderen

1.5.1  We gaan door met de communicatiecampagnes onder Arnhem AAN

Arnhem Aan is de communicatiecampagne voor de energietransitie. Met Arnhem AAN willen we Arnhemmers enthousiasmeren en motiveren om aan de slag te gaan met energie besparen en hernieuwbare energie. Dit doen wij doelgroepgericht met een aanpak voor woningeigenaren, huurders, bedrijven en verenigingen. Met maatwerk voor huishoudens die leven in energiearmoede en huishoudens met een migratieachtergrond. We spelen daarbij in op de actualiteit, maatschappelijke trends en de belevingswereld van de Arnhemmers. Hiervoor zijn diverse en meerjarige communicatie- en bewustwordingsacties en inspanningen nodig. Al deze communicatie-activiteiten worden onder de vlag van Arnhem Aan gelanceerd. In 2025 gaan we o.a. verder met de intensivering van de Energieloketten bij bewoners en ondernemers. Een (tijdelijk) energieloket biedt een overzicht van alle maatregelen en financieringsmogelijkheden voor verduurzaming. Daarnaast heeft het een loketfunctie voor vragen van Arnhemmers over hun verduurzamingsplannen.

1.5 Meer zichtbaar maken van de ambitie van Arnhem, zodat we gedrag en systemen veranderen

1.5.2  We ontwikkelen drie gebieden o.b.v. een energievisie, naar netbewust en energieneutraal bouwen

De gebieden in o.a. Spoorzone-Oost moeten ontwikkeld worden op basis van een toekomstbestendige en realistische visie op energie en circulariteit. Dit om te faciliteren en stimuleren dat er netbewust en energieneutraal gebouwd gaat worden.

1.5 Meer zichtbaar maken van de ambitie van Arnhem, zodat we gedrag en systemen veranderen

1.5.3  We starten met de verduurzaming van vijf iconische gemeentelijke vastgoed objecten. Dit worden referentieprojecten voor toekomstig bouwen en ontwikkelen in de stad

We willen zo maximaal mogelijk vanuit een circulaire gedachte, met biobased materialen en innovatieve energiesystemen en technieken gaan verduurzamen. Hiervoor willen we iconische vastgoedobjecten in Arnhem gebruiken als voorbeelden in de stad die na succesvolle afronding als voorbeeld en referentieproject kunnen dienen voor andere ontwikkelaars in de stad.

1.6 Meer verduurzamen van de stadslogistiek en vervoer

1.6.1  We breiden het aantal laadpunten en snelladers uit

We blijven het aantal laadpunten uitbreiden met extra aandacht voor de, in de openbare ruimte passende, oplossingen zoals lantaarnpaalladen. Ook gaan we dit jaar minimaal 3 laadpleinen met in totaal 28 laadpunten en 96 afzonderlijke laadpalen (192 laadpunten) realiseren om onze doelstelling in 2030 te bereiken van 6000 laadpunten en 100 snelladers.

Waar nodig zullen we, samen met regiogemeenten, nog meer laadinfrastructuur voor doelgroepenvervoer realiseren

1.6 Meer verduurzamen van de stadslogistiek en vervoer

1.6.2  We verminderen en verduurzamen mobiliteitsbewegingen in de stad

In 2025 wordt er conform de voorwaarden van de verstrekte vergunningen, deelvervoer geplaatst in Arnhem. We gaan samen met de marktpartijen bekijken hoe we tot een zo goed mogelijk aanbod kunnen komen. We willen in 2025 minimaal 50 elektrische deelauto’s, 40 deelbakfietsen en 150 deelscooters hebben.

We gaan met ondernemers én binnenstadsbewoners in overleg op welke manier de zero-emissiezone het best kan worden ingevoerd. Het gaat om het vinden van de juiste balans tussen adequate bevoorrading en een leefbare stad. De beschikbaarheid en betaalbaarheid van voertuigen en alternatieven zoals overstappen op gedeeld vervoer en levering via stadshubs is een essentieel onderdeel van gesprek. We stellen een verkeersbesluit op. In dat verkeersbesluit wordt een afweging gemaakt tussen verkeersbelangen (effectstudie: luchtkwaliteit, uitstoot, geluidemissie en verkeerseffecten zoals omrijdeffecten en modal-shift) en nadelige gevolgen voor getroffenen.

Focus voor 2025 ligt op het verbeteren van de infrastructuur voor taxi’s om vervolgens nader te verkennen of invoer van de taxi verordening mogelijk is. Daarna of daarbij zal dan verduurzaming worden meegenomen om het doel van 100% zero emissie voor taxi’s in de binnenstad te bereiken in 2030.

We gaan komend jaar de bedrijven waarmee we de afgelopen jaren contact hebben gelegd verder helpen met het verduurzamen van hun bedrijfsprocessen. Daarnaast gaan we ook weer contact zoeken met nieuwe bedrijven. We gaan hier het komend jaar meer op inzetten om zo een versnelling te realiseren. Daarnaast starten we ook een bewonersaanpak op, waarin we bewoners gaan helpen om het autogebruik te verminderen.

Er zijn 77 deelauto's beschikbaar in Arnhem, waarvan een deel elektrisch. We verwachten voor het eind van het jaar 50 elektrische deelauto's te halen. Cargaroo is failliet gegaan, de doelstelling voor deelbakfietsen gaan we niet halen. De deelscooters zijn uit de markt teruggehaald, ook die doelstelling gaat niet gehaald worden.

Overleg met ondernemers wordt gevoerd over op welke wijze de zero-emissie kan worden ingevoerd.
Het verkeersbesluit voor de zero-emmissiezone en aanscherping milieuzone is opgesteld en gepubliceerd. Er zijn beperkt zienswijzen binnengekomen. 9 in totaal; 4 over de Milieuzone, 2 over de zero-emissie en 3 over beide.

Gesprekken met de taxibranche worden gevoerd en leveren in ieder geval al het beeld op dat zero-emissie in de branche leeft en ook al ingezet is.
Vanuit het Duurzaam Mobiliteitsplan en Uitvoeringsagenda Zero Emissie Stadslogsitiek werken we aan het verminderen én verschonen van de verkeersbewegingen in onze stad. Hiervoor is het ‘Schoner Minder’ programma opgezet. Samen met ondernemers hebben we gezocht naar goede ideeen en voorbeelden die bijdragen aan de schoner minder doelstellingen. We ondersteunen daarbij actief goede voorbeelden, lichten deze uit en inspireren we anderen om minder en schoner te gaan rijden..

1.6 Meer verduurzamen van de stadslogistiek en vervoer

1.6.3  We nemen zero emissie-doelstellingen op bij nieuwe aanbestedingen

Wij gaan ook komend jaar, in aanbestedingen van de gemeente in de GWW-sector, onderhoud wegen en groenvoorzieningen, inzet van zero emissie personenwagens en bestelauto’s in de gunning meegenomen. We bekijken of we de eisen kunnen aanscherpen.

We blijven in overleg met de provincie Gelderland ervoor zorgen dat de zero emissie wensen en eisen goed worden. We nemen hierbij de mogelijkheden van trolley 2.0 mee.

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 11:28:20 met de export van 09/17/2025 11:14:03