We gaan laaggeletterdheid tegen
Inspanning
We gaan laaggeletterdheid tegen |
---|
Turap 2 |
Landelijk zet de afname van basisvaardigheden bij jongeren door (PISA onderzoek). De schoolbesturen in Arnhem houden ons via de MEAA (maatschappelijke educatieve agenda Arnhem) op de hoogte van de acties die zij hierop uitvoeren. In 2026 komt een subsidie beschikbaar, het LLO-Collectief – initiatief van het Nationaal Groeifonds. Doel van de subsidieregeling is mensen met lage basisvaardigheden en lager opgeleiden te bereiken en scholing voor deze mensen toegankelijker te maken. De regio Midden-Gelderland bereidt in de maanden juli- oktober 2025 een subsidieaanvraag voor. Met deze aanvraag wil de regio mensen met lage basisvaardigheden bereiken, de leercultuur bij bedrijven versterken en scholingstrajecten (combinatie van vakvaardigheden en basisvaardigheden aanbieden. Dat doen we in een regionale aanpak die samen met RijnIJssel, UWV, Scalabor e.a. ontwikkeld wordt. Met de toegekende subsidie kan de regio vanaf januari 2026 twee jaar lang aan de slag door mensen met beperkte basisvaardigheden en weinig opleidingsachtergrond te helpen om hun scholingsdeelname en arbeidsparticipatie te versterken. Zo hebben ze meer kans om een baan te vinden die bij hen past. Met hulp van bedrijven wordt baanverlies bij werknemers voorkomen en de verdere loopbaanontwikkeling gestimuleerd. Als gemeente Arnhem werken we daarnaast aan een plan van aanpak taalontwikkeling van -10 maanden tot 100 voor de stad Arnhem die in Q3 2025 aan de raad wordt gepresenteerd. We richten ons op drie doelgroepen: het jonge kind, schoolgaande kinderen/jongeren en volwassenen/nieuwkomers. We doen dit wijkgericht om (het risico op) laaggeletterdheid vroeg te signaleren en tegen te gaan, of aan te pakken via toeleiding naar aanbod. |
Begroting 2025 |
Het hebben van voldoende basisvaardigheden (lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden) is nodig voor inwoners om volwaardig mee te kunnen doen in de samenleving. Het aanpakken van laaggeletterdheid en de focus op taal is daarom noodzakelijk om ongelijkheid, die van generatie op generatie over kan gaan, te kunnen doorbreken. Landelijk zijn er alarmerende signalen over afnemende basisvaardigheden van met name jongeren en toenemende taalachterstanden bij kinderen die instromen op de basisschool. In 2025 komt er regionaal een nieuw vierjarig Regionaal Programma Volwasseneneducatie en een jaarplan 2025. Het regionale plan richt zich onder andere op het realiseren van een groter bereik van de NT1/NT2 doelgroep. De signaalfunctie van onze partners is hierin heel belangrijk. (en . Het bereiken van mensen en hen toeleiden naar aanbod staat hier dus centraal. Daarnaast richt het regionale plan zich op het verstevigen van digitale en financiële geletterdheid van jongeren. Voor de stad Arnhem ontwikkelen we een taalstrategie van –10 maanden tot 100, waarin we voortbouwen op wat we al doen. Dit plan wordt eind 2024 aan de raad gepresenteerd. We zetten, samen met onze maatschappelijke en onderwijspartners, wijkgericht in op verschillende doelgroepen en doelen: het voorkomen van taalachterstanden bij het jongste kind, basisvaardigheden van schoolgaande kinderen, jongeren en volwassenen. Aandacht voor taalonderwijs aan nieuwkomers, en hoe meertaligheid kan helpen in taalontwikkeling is hier onderdeel van. Daarnaast hebben we aandacht voor bijvoorbeeld gebarentaal en braille, voor een stad die inclusief en toegankelijk is en iedereen laat meedoen. |