Meer jeugdigen kunnen meedoen aan het dagelijks leven
Versterken eigen kracht van jeugdigen, sociaal netwerk en inzet algemene voorzieningen
Versterken eigen kracht van jeugdigen, sociaal netwerk en inzet algemene voorzieningen
Inspanning
Meer jeugdigen kunnen meedoen aan het dagelijks leven
Versterken eigen kracht van jeugdigen, sociaal netwerk en inzet algemene voorzieningen
Turap 2
· We zetten in op de werving en behoud van steunouders en vraaggezinnen. Steunouder Arnhem heeft afgelopen tijd volop ingezet op de werving en blijft op de werving van nieuwe steunouders, door campagnes op scholen, haken aan bij pleegzorgcampagne en geven o.a. voorlichtingen. Er is een community voor steunouders opgezet en nieuwe steunouders krijgen een training om meer ondersteuning te krijgen gedurende het traject. · We hebben actief ingezet op de samenwerking tussen jeugdhulp en onderwijs. Dit hebben we gedaan door richtlijnen op te stellen over de inzet van Jeugdhulp Binnen Onderwijs (inclusief thuiszitters). We voeren periodiek overleg met het onderwijs om te komen tot passende afspraken. - We zorgen dat kinderen met problematiek terecht kunnen binnen de reguliere BSO in hun eigen wijk. Er is een analyse gemaakt om te verkennen hoe deze kinderen extra ondersteuning kunnen ontvangen op de reguliere BSO. - We stimuleren passend aanbod van algemene voorzieningen dat preventief op specialistische jeugdhulp ingezet kan worden. We zetten laagdrempelige opvoedondersteuning in de wijk en kijken welke activiteiten in de wijk nodig zijn om de specialistische jeugdhulp af te schalen. · De inspanningen die we gepleegd hebben, zijn conform de doelstellingen.
Begroting 2025
Samen met professionals uit onderwijs, zorg, sport, cultuur en welzijn ontwikkelen we samenhangend aanbod van voorzieningen dat past bij de fases die kinderen (en hun ouders) doorlopen bij het opgroeien en opvoeden en aansluit bij de hulpvraag. We baseren dit voorliggende aanbod op de behoeften van kinderen en jongeren zelf (op basis van input van kinderen zelf).
We stimuleren passend aanbod van algemene voorzieningen dat preventief op, of in combinatie met specialistische jeugdhulp ingezet kan worden, zodat kinderen kunnen blijven meedoen. Denk bijvoorbeeld aan 'steungezinnen', waarbij steunouders een kind een dagdeel in de week opvangen en ondersteunen zodat de biologische ouders op adem kunnen komen.
We versterken de aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp, zodat kinderen tijdig de juiste ondersteuning krijgen om zich te kunnen blijven ontwikkelen. We maken daarom samen met onderwijsbesturen en de samenwerkingsverbanden duidelijke afspraken over hoe we kinderen gezamenlijk de beste ondersteuning kunnen bieden, ieder vanuit de eigen verantwoordelijkheid. Deze afspraken worden continu waar nodig en waar mogelijk aangescherpt. We hebben de volgende inspanningen opgenomen om de aansluiting tussen onderwijs en jeugdzorg te verbeteren:
- We zorgen voor een goede samenwerking tussen de Sociale Wijkteams en het Primair Onderwijs (mogelijk vervolg naar het Voortgezet Onderwijs). - We zorgen voor meer duidelijkheid over de onderlinge samenwerking tussen betrokken partijen bij thuiszitters (procesafspraken) met heldere afspraken over de regie en het aanbod. - We zorgen voor heldere afspraken over jeugdhulp binnen Speciaal (Basis) Onderwijs en onderzoeken of de werkwijze zoals die voor de pilot Lichtenbeek ontwikkeld is, ook op andere S(B)O scholen ingezet kan worden.
We zorgen ervoor dat kinderen met problematiek terecht kunnen binnen de reguliere BSO in hun eigen wijk. We bieden deze kinderen extra ondersteuning op de reguliere BSO. Op deze manier groeien meer kinderen samen op in een reguliere setting (in plaats van een aparte BSO+).
We starten een project waarbij we aandacht besteden aan de mentale gezondheid van jeugdigen, bijvoorbeeld via een podcast en/of een chatfunctie, en zorgen dat er aanbod wordt ontwikkeld om jeugdigen te ondersteunen/adviseren over hun mentale gezondheid.
Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 11:28:20 met de export van 09/17/2025 11:14:03